Aeroclub Beverwijk,  Beverwijk

aeroclubbeverwijk@live.nl

Vliegen met een paramotor...

Paramotors (of paramoteurs) zijn gemotoriseerde schermvliegtuigen, dat wil zeggen luchtvaartuigen, die een paraglider-scherm (vliegscherm) gebruiken als vleugel. Over het algemeen zijn zij geschikt voor slechts 1 persoon, de piloot dus. Met een lichte motor met propeller en een aanloopje kan binnen een paar meter gestart worden. Paramotors vliegen gewoonlijk tussen de 25 en 60 km/u, afhankelijk van het type scherm. Vanwege deze lage vliegsnelheid en het feit dat de vleugel flexibel is, kan er niet gestart worden als de wind aanwakkert. Maar de compactheid en relatief lage kosten maken het paramotor vliegen laagdrempelig. Het ulitieme gevoel van vrijheid en de relatief lage aanschafkosten maken deze sport populair.