Aeroclub Beverwijk,  Beverwijk

aeroclubbeverwijk@live.nl

MLA

MLA staat voor MicroLight Aeroplane. Een MLA is een licht gemotoriseerd luchtvaartuig voor 1 of 2 personen. Een MLA wordt ook wel UltraLight of ULM (UltraLicht Motorvliegtuig) genoemd.

We kunnen diverse MLA’s onderscheiden, zoals: Conventioneel (3-assig) bestuurde MLA’s, zoals de traditioneel bekende sportvliegtuigjes; Trikes, gewichtsbestuurde MLA’s, waar de vorm van de vleugel en de besturing hetzelfde is als bij een deltavlieger; Autogyro's, een soort helikopter waarbij de rotor wordt aangedreven door de voorwaartse snelheid; Lichte helikopters, vergelijkbaar met een normale helikopter, maar dan dus lichtgewicht. In de (Nederlandse) wetgeving (er)kennen we echter alleen de conventionele MLA’s en de trikes.

De kenmerkende eigenschappen zijn:

1. Maximaal afvlieggewicht 450 kg (in Nederland);
  2. Eenvoudig te bedienen;
  3. Bijzonder korte landing- en startmogelijkheden;
  4. Lage exploitatiekosten.

Vanwege het lage maximumgewicht moeten compromissen worden gemaakt, maar de nieuwste materialen en technieken worden gebruikt om een veilig en solide luchtvaartuig tot stand te brengen. Door de eenvoud en relatief lage kosten, ook aan de luchthaven (een weiland is immers al voldoende), is deze tak van sport relatief laag-drempelig.

MLA1