Aeroclub Beverwijk,  Beverwijk

Overgenomen vanuit het Noordhollands Dagblad, IJmond

Frank (53) voor het eerst lucht in met paramotor, Canon-camera in de aanslag

Frank1.jpg

Frank Mulder met camera in zijn natuurtuin.

© Foto Heleen Vink

Ton de Lange

Gisteren om 15:00

Je zit ’avonds in de achtertuin, camera bij de hand, hoort een opvallend geluid in het strakblauwe zwerk en voor je het weet, hang je zelf in de lucht. Dat gebeurde onlangs met Uitgeester Frank Mulder (53).

Het was de avond van 20 juni. Zijn vrouw Ellen hoorde het als eerste naderen. ,,Een motorgeluidje, het leek wel zoiets als een snorfiets.” Ze keken omhoog en zagen drie paragliders ofwel -motors naderen. Hun hond Baro, een achtjarige Amerikaanse Staffordshire terriër, begon te blaffen. En hij niet alleen. ,,Alle honden in de buurt sloegen aan”, lacht Ellen. Frank greep meteen naar zijn camera, een Canon 90d met Sigma-lens 150-600 mm. Zoals vaker plaatste hij de foto’s naderhand op Instagram, UitgeesterOnLine en openbare Facebook-pagina ’Je bent Uitgeester als’.

,,Vervolgens belde een van de paramotorpiloten, hij wilde een van die foto’s hebben en nodigde mij uit voor een rondje door de lucht.” Allereerst ging dochter Lieke (24), bij wijze van vervroegd verjaardagscadeau, en na haar was de beurt aan vader. ,,Dat was op 30 juli, ’s avonds om een uur of acht en een rondje van ongeveer veertig minuten.”

Frank2.jpg

Zicht op Uitgeest, met achterin molens De Dog en De Kat aan weerskanten van de Geesterweg.

© Luchtfoto’s Frank Mulder

Toen maakte hij als passagier luchtfoto’s van het dorp Uitgeest en omgeving, enkele daarvan stuurde hij ook naar deze krant. Zowel start als finish was bij Aeroclub Beverwijk, op een vlak stuk weiland vlakbij de A9. Ook wel bekend als ’Luchtenhaven MLA Beverwijk’, aan Sint Aagtendijk 10. Op de site van deze in 2013 opgerichte club staat dat ze exploitant is en ’daarom het exclusieve recht [heeft] om te mogen vliegen’.

Frank3.jpg

Frank Mulder vlak voor de vlucht met paramotor.