15 augustus 2020
Overgenomen vanuit het Noordhollands Dagblad, IJmond
Frank (53) voor het eerst lucht in met paramotor, Canon-camera in de aanslag
Frank Mulder met camera in zijn natuurtuin.
© Foto Heleen Vink
Ton de Lange
Gisteren om 15:00
Je zit ’avonds in de achtertuin, camera bij de hand, hoort een opvallend geluid in het strakblauwe zwerk en voor je het weet, hang je zelf in de lucht. Dat gebeurde onlangs met Uitgeester Frank Mulder (53).
Het was de avond van 20 juni. Zijn vrouw Ellen hoorde het als eerste naderen. ,,Een motorgeluidje, het leek wel zoiets als een snorfiets.” Ze keken omhoog en zagen drie paragliders ofwel -motors naderen. Hun hond Baro, een achtjarige Amerikaanse Staffordshire terriër, begon te blaffen. En hij niet alleen. ,,Alle honden in de buurt sloegen aan”, lacht Ellen. Frank greep meteen naar zijn camera, een Canon 90d met Sigma-lens 150-600 mm. Zoals vaker plaatste hij de foto’s naderhand op Instagram, UitgeesterOnLine en openbare Facebook-pagina ’Je bent Uitgeester als’.
,,Vervolgens belde een van de paramotorpiloten, hij wilde een van die foto’s hebben en nodigde mij uit voor een rondje door de lucht.” Allereerst ging dochter Lieke (24), bij wijze van vervroegd verjaardagscadeau, en na haar was de beurt aan vader. ,,Dat was op 30 juli, ’s avonds om een uur of acht en een rondje van ongeveer veertig minuten.”
Zicht op Uitgeest, met achterin molens De Dog en De Kat aan weerskanten van de Geesterweg.
© Luchtfoto’s Frank Mulder
Toen maakte hij als passagier luchtfoto’s van het dorp Uitgeest en omgeving, enkele daarvan stuurde hij ook naar deze krant. Zowel start als finish was bij Aeroclub Beverwijk, op een vlak stuk weiland vlakbij de A9. Ook wel bekend als ’Luchtenhaven MLA Beverwijk’, aan Sint Aagtendijk 10. Op de site van deze in 2013 opgerichte club staat dat ze exploitant is en ’daarom het exclusieve recht [heeft] om te mogen vliegen’.
Frank Mulder vlak voor de vlucht met paramotor.
© Foto Lieke Mulder
,,We vlogen gemiddeld 18,7 km per uur, op een hoogte van ongeveer 312 meter. Koptelefoon op, met intercom. Je mag maximaal 365 meter, meen ik, maar mede om veiligheidsredenen doen ze dat niet. Niet de grenzen opzoeken, zeg maar.” Ook niet te laag dus, tegen geluidsoverlast op de grond.
Fotografie is zijn grote hobby, naast al het werk dat hij doet. Sinds drie jaar verdient hij de kost met onderhoudsbedrijf Fred vof, een samenvoeging van Frank en Eduard (Hoekmeijer). Frank is van het type ’kan niet, bestaat niet’. Na de mavo werkte hij in een print- en kopieerbedrijf, was hij webdesigner, verkocht hij prints op onder andere T-shirts en mokken, maakte hij meubels van steigerhout en zat hij in de stellingbouw.
Zicht op oud Uitgeest, met achterin molens De Dog en De Kat aan weerskanten van de Geesterweg.
Met de camera zoekt hij de natuur op. ,,Bij mooi weer om half zes op en wegwezen. Direct met de hond naar de Oude Venne, een prachtig weidegebied hier verderop. De opkomende zon, dat luistert heel nauw. Staat ie hoog of laag genoeg? Het kan soms vijf of tien minuten schelen, je kunt zomaar net te laat zijn.”
Nu hij vanaf grote hoogte heeft kunnen schieten, heeft hij de smaak te pakken. ,,Het blijft zeker niet bij deze ene keer.” Maar wanneer en hoe, dat is afhankelijk van de piloot en wettelijke mogelijkheden. ,,Zelf vliegen is in ieder geval geen optie, dan kun je moeilijk fotograferen. Een drone? Nou nee, vliegen is veel mooier, dan ervaar en voel je de natuur.” Qua regels is paragliding nog in ontwikkeling. Aeroclub-voorzitter Joop Stoots zegt dat Duitsland en vele andere Europese landen een andere wetgeving hebben ’die in het algemeen beter aansluit bij behoeften en de actuele vliegpraktijk’.
Aeroclub
Deze club heeft onder de rook van Beverwijk een eigen vliegveldje voor licht gemotoriseerde luchtvaartuigen, ofwel microlight aeroplanes (MLA’s). Men richt zich tevens op paragliders - vleugelscherm met daaronder de piloot hangend aan lijnen, zoals bij parachutes - en op paramotors. Dat zijn gemotoriseerde paragliders. Meer informatie op aeroclubbeverwijk.nl.
26 augustus 2019
We zijn nog steeds aktief!
Het mag wat stiller zijn geweest in deze blog. En er zijn minder plaatjes gepost in het afgelopen jaar. Maar dat betekent niet dat we er niet meer zijn...
Er zijn wat wisselingen geweest en we hebben nieuwe leden. Bovendien.... we kunnen nog wel wat meer gezellige (én veilige) paramotor-piloten plaatsen... Neem contact met ons op!
23 oktober 2016
De zomer is voorbij
Al met al een prima vliegseizoen gehad. De herfst gaf nog mooie zomerse, vliegbare dagen, maar de winter komt er nu echt aan. De komende periode zullen de vliegkansen minder worden, maar misschien komen er nog een paar zonnige, droge dagen.